هفته مد اوت کوتور پاریس ۲۰۲۵

جامه پوش: در هفته مد اوت کوتور بسیاری از برندهای مطرح، کالکشن‌ اوت کوتور خود را نمایش دادند. در این هفته مد اوت کوتور شاهد نخسین‌ها و آخرین‌ها بودیم. کالکشن‌های این هفته مد کمتر به لباس، و بیش‌تر به مفاهیم انتزاعی اختصاص داشتند. بسیاری نیز موضوعات تاریک، غمگین و مرگ را منبع الهام قرار داده بودند. شاید علت این امر، حال‌وهوای انسان‌های سراسر دنیا در این زمان است. اما از دل این مفاهیم، لباس‌هایی با زرق‌وبرق بسیار، درآمده بود.

بهترین کالکشن‌های هفته مد اوت کوتور پاریس

میژن مارژلا 

این کالکشن، نخستین کالکشن گلن مارتینز برای این برند در هفته مد اوت کوتور بود. به‌همین دلیل این مطلب را با بررسی این کالکشن آغاز می‌کنیم. این کالکشن لوک‌هایی شاعرانه از گوشه‌و‌کنار تاریخ قرون‌وسطی بود. آن‌ چیزی که نمایش داده شد، در‌واقع همان چیزی بود که آن را به‌عنوان «زیبایی ترسناک» می‌شناسیم. گلن به‌شیوه‌ای کاملا نمادین این کالکشن را ارائه داد. او از کاغذ‌دیواری‌های چرمی پوسیده‌شده استفاده کرده بود. این کاغذ‌دیواری‌ها، فنلاندی و مربوط به قرن ۱۷ بودند.

پرده‌های عتیقه، نقاشی گل‌های هلندی و طبیعت بی‌جان و حیوانات شکاری که اغلب بر روی دیوار آویزان می‌شوند، از عناصر این کالکشن بودند. گلن از تکنیک رنگ‌آمیزی و وصله‌دوزی مارتین مارژلا برای کنار هم قرار‌دادن این عناصر استفاده کرده بود. بار دیگر گلن کالکشنی ارائه داد که یک‌ سوم آن از مواد بازیافتی بود. ماسک‌ها نیز از کاغذ‌های فتوکپی، نقاشی دستی، جواهرات بی‌ارزش و حلبی، ساخته شده بودند. این ماسک‌ها، لوک‌ها را شبیه به مجسمه‌های گوتیک کرده بودند.  به‌خصوص در دوتا از لوک‌ها که با الهام از مجسمه‌های کلیسا گوتیک، طراحی شده بودند.

میژن مارژلا در هفته مد اوت کوتور ۲۰۲۵

اسکیاپرلی

کالکشن اسکیاپرلی به دوران جنگ جهانی دوم اختصاص داشت. دورانی که هنر و زندگی در لبه نابودی قرار داشتند. در همین دوران السا اسکیاپرلی نام خود را با ملکه سورئالیست گره زد. اوج کالکشن‌های سورئال او کالکشن «زودیاک» در سال ۱۹۳۸ بود. دنیل رزبری این کالکشن را از طریق عکس‌های سفید‌ و سیاه آن، بررسی کرده است.

این کالکشن اسکیاپرلی در هفته مد اوت کوتور، یک‌سری باز‌سازی‌ها و کپی‌کاری‌ها از طراحی‌های السا در کالکشن زودیاک بود. به‌همین دلیل هم اکثر لباس‌ها، به پیراهن‌های شب دهه ۱۹۳۰ شباهت داشتند. در این کالکشن برخلاف دیگر کالکشن‌های دنیل، کرست کمتری وجود داشت. برش‌های اریب و چین جایگزین کرست شده بود. در این کالکشن از هفته مد اوت کوتور ، شاهد یک لباس جنجالی نیز بودیم. این لباس یک  پیراهن قرمز همراه با کرست است که از پشت شبیه به بدن زنانه است. گردنبند این لباس شبیه به قلب قرمزی بود که همراه با راه رفتن مدل به تپش درمی‌آمد.

اسکیاپرلی در هفته مد اوت کوتور

راهول میشرا 

این کالکشن در هفته مد اوت کوتور ، همراه با دراما و زرق‌وبرق بود. میشرا در این کالکشن به‌شکلی شاعرانه به‌بیان یک‌سری مفاهیم پرداخته بود. این مفاهیم از یک بیت صوفیانه که هفت مرحله از عشق را توصیف می‌کرد، الهام گرفته‌شده بودند. این مفاهیم شامل شیفتگی، تسلیم، احترام، فداکاری، وسواس، مرگ، تولد دوباره و عشق بودند. هر کدام از این مفاهیم به شکل یک لباس، نمایان شده بودند.

برای مثال پیراهن شرابی پولک‌دوزی شده همراه با گل‌های رز مستقل، نماد اوج عشق بودند. میشرا همواره به‌‌دنبال بیان امر ناملموس است. اموری که کمتر طراحی، به آن می‌پردازد. برخی از لباس‌ها در این کالکشن از هفته مد اوت کوتور ، ساده‌تر و قابل‌پوشش‌تر بودند. اما سادگی زبان راهول میشرا نیست. زبان او برای بیان پیچیده است و همین‌طور لباس‌های او.

راهول میشرا در هفته مد اوت کوتور ۲۰۲۵

رابرت وون 

اهالی دنیای فشن، از رابرت وون انتظار کالکشنی دراماتیک همراه با سیلوئت‌های اغراق‌آمیز با خیاطی‌ منحصر‌به‌فرد داشتند. این کالکشن در هفته مد اوت کوتور نیز به‌خوبی این انتظارات را برآورده کرده بود. مرموز و نگران‌کننده کلماتی هستند که با آن‌ها می‌توان این کالکشن را توصیف کرد. این کالکشن سفری به اعماق میل و تخیل انسان است. از نظر وون، هیچ چیزی به‌اندازه لباس، میل انسان را نشان نمی‌دهد.

همچنین وون معتقد است کههفته مد اوت کوتور جایی است که لباس‌ها کمتر شبیه لباس و بیش‌تر شبیه کابوس هستند. به‌همین دلیل وون در این کالکشن به اوج سورئال رسید. در این کالکشن مرز میان رویا، درام، توهم و هذیان از میان می‌رود. یکی از لبا‌س‌های به‌یادماندنی این کالکشن شنل ساتن سفید است که لکه‌هایی از دست خونی روی آن وجود دارد. انگار فردی در میان صحنه جرم مکث کرده است تا اثر دست‌های خود را از روی لباس پاک کند.

رابرت وون در هفته مد اوت کوتور پاریس

ایریس فن هرپن 

این کالکشن با الهام از «رقص مارپیچ» اثر لویی فولر، طراحی شده بود. این اثر اولین‌بار در دهه ۱۸۹۰ اجرا شد. این اثر به‌حدی آوانگارد بود که هم‌چنان نیز منبع الهام بسیاری است. این نمایش با باز‌سازی رقص مادوکا کاریا آغاز شد. در ادامه این کالکشن در هفته مد اوت کوتور ، نمایش دلبستگی فن هرپن به اقیانوس بود. اقیانوس نه‌ تنها بزرگ‌ترین منبع الهام بلکه بزرگ‌ترین اکوسیستم این سیاره است.

این کالکشن نمایشی کاملا زنده حاوی ۱۲۵ میلیون جلبک زیست‌تاب بود. زیست‌تاب موجودات زنده‌ای هستند که از خود نور ساطع می‌کنند. این کالکشن جان‌دار از جنس پروتئین اسپایپر بود. فن هرپن نام این کالکشن را «سمپوئیس» گذاشت که به همکاری میان گونه‌های مختلف اشاره دارد. ساختار‌های شبکه‌ای، بال‌های پلیسه‌ای، آبشش‌های آبشاری، همگی با الهام از پارچه‌ها و زیبا‌شناسی ژاپنی بودند. این کالکشن نوعی غواصی در اعماق اقیانوس مبهم و رمزآلود بود.

ایریس فن هرپن در هفته مد اوت کوتور

 بلنسیاگا

این کالکشن در هفته مد اوت کوتور ، آخرین کالکشن دمنا برای این برند بود. بنابراین آخرین کالکشن این مطلب را به بلنسیاگا اختصاص داده‌ایم. دمنا در این کالکشن کامیونیتی انسان‌های مورد علاقه‌اش را دور هم جمع کرده‌ بود. تمامی افرادی که برای بلنسیاگا کار می‌کردند، نام خود را در موسیقی متن نمایش به زبان آوردند. کیم کارداشیان به‌عنوان بدل الیزابت تیلور در فیلم «گربه روی شیروانی داغ» حضور داشت. جواهرات او الماس‌هایی بودند که در آن زمان توسط الیزابت تیلور استفاده شده بودند.

ایزابل هرپر در یک لباس شیک پاریسی حاضر بود. درنهایت شوهر دمنا را در یک کت و شلوار گشاد دیدیم. این کالکشن به قوانین پوشش بورژوازی اختصاص داشت. این کالکشن در هفته مد اوت کوتور پاییز و زمستان ۲۰۲۵، شامل ژاکت‌های بامبر، کت و شلوار، ترنچ کت و ژاکت‌های چرم موتور‌سواری بود. دمنا مد یک دهه اخیر را تغییر داده است. چگونه؟ با استفاده از قالب‌گیری، مجسمه‌سازی و کرست‌های نرم، معماری لباس را تغییر داده است. او در این کالکشن از کریستوبال بلنسیاگا نیز قدردانی کرد.

بلنسیاگا در هفته مد اوت کوتور پاریس

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید