صنعت مد و دنیای ناشناخته متاورس

جامه پوش: فناوری‌های جدید هرگز در آغاز مفید به نظر نمی‌رسند. نخستین تلفن غیرقابل اطمینان بود و نخستین تماس‌های اینترنتی قطع و وصل می‌شد و ناامیدکننده بود. نخستین تلفن سیار (موبایل) در سال 1973, 1.8 کیلوگرم و دارای قابلیت کارکرد محدود بود، اما وزن آیفون امروزی، 0.2 کیلوگرم با 100,000 برابر توان محاسباتی بیشتر از فضاپیمای آپولو 11بوده و در زندگی امروزی ما غالب شده است. امروزه ما در مورد بسیاری از فناوری‌هایی مانند واقعیت‌های مجازی و افزوده metaverse، رمزارزها، نشانه‌های مال عینی (NFT)ها، بلاک چین، و دارایی‌های مجازی می‌شنویم.

جان هرمن و کلن براونینگ، ژورنالیست‌های نیویورک تایمز، metaverse را به عنوان چیزی توصیف کردند که افراد سری می‌سازند، بازی‌سازان در آن زندگی می‌کنند، جهان هنر از آن پول‌سازی می‌کند و کارآزمودگان در زمینه وب می خواهند آن را ذخیره نمایند.

 metaverse چیست؟

چیزهایی مانند metaverse همگی از نقطه‌ای آغاز می‌شوند که بسیاری از مردم به‌طور پایدار و مداوم در مورد چیزهای مرتبط حرف می‌زنند، تا زمانی که آن‌ها متحد و معنادار شوند، تا حدی که آن چیز در زندگی ما به طور همیشگی وارد شود و ما با آن زندگی کنیم. شنیده‌ها و گفته‌ها در مورد مقوله«اینترنت» را به خاطر دارید؟ حال برای metaverse آماده باشید.

اصطلاح metaverse برای نخستین بار در یک رمان به سال 1992 توسط نیل استفنسون, سقوط برف Snow Crash مورد استفاده قرار گرفت. در ساده‌ترین شکل خود، این یک مجموعه از محیط‌ها، تجربیات و دارایی‌های مجازی است که به طور خاص طی پاندمی همه‌گیری جهانی عمومیت یافت، زمانی که هر چیزی باید آنلاین می‌شد. زمانی که یک فرد با دنیای مجازی metaverse کاری ندارد، این دنیا باید به تحول و تغییر ادامه دهد، درست مانند دنیای حقیقی در زمانی که شما می‌خوابید. این مقوله، فرصت تعامل در زمان واقعی با هر چیزی در خود,،مانند مکان ها، افراد یا چیزها را به ارمغان می‌آورد. رویدادهای تاریخی در حال حاضر قابل شبیه‌سازی در یک دنیای مجازی هستند؛ دنیایی که می‌توانیم به آن سفر کرده و آن‌ها را خودمان تجربه کنیم. یا چیزهای مختلف از metaverse می‌توانند به دنیای واقعی بیایند و محیط ما را فرا گیرند.

بیشتر بخوانید:

بنابراین اگر تاکنون این واژه برای شما نامشخص است، می توانیم بگوییم که metaverse یک یا چند دنیای موازی است که ما در آن‌ها می‌توانیم بازی کنیم، کار کنیم، به مدرسه برویم، قفسه‌های مغازه خود را بچینیم، کنسرت ببینیم یا گفت‌وگو کنیم. این چیزی است که اینترنت را به عصر کاملاً جدید می‌برد. metaverse ناگهان ظهور نمی‌یابد، بلکه یک فرآیند تدریجی است که به فراخور آن خدمات، محصولات و توانمندی‌های مختلف یکپارچه و مرتبط می‌شوند. سرمایه‌گذاران، موسسان، آینده‌نگران و مدیران اجرایی همگی تلاش کرده‌اند تا در مورد پتانسیل بالقوه این مقوله برای ارتباط اجتماعی، سرگرمی، تجربه و آزمایش، و به‌طور حیاتی، سود و منفعت به تفصیل توضیح دهند.

بیل گیتس می‌گوید که جلسات تجاری آینده در metaverse رخ خواهند داد. مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس‌بوک می‌خواهد تجربیات اجتماعی را به metaverse بیاورد و به مردم اجازه دهد تا در هر زمان به آن روی آورند. جنسن هوانگ، مدیر اجرایی Nvidia می‌گوید: ما قادر خواهیم بود تا تقریباً احساس کنیم که در آنجا با یکدیگر هستیم.

چه کسی در حال ساختن metaverse است؟

metaverse مانند اینترنت است؛ به هیچ فرد، شرکت یا کشور خاصی تعلق ندارد. چندین شرکت در حال ساختن مبانی آن هستند. به طور مثال، بازی Fortnite که توسط Epic Games در سال 2017 توسعه یافت، در حال محو کردن خطوط بین دنیای مجازی و دنیای واقعی است، به حدی که رپر معروف تراویس اسکات، یک سریال از پنج کنسرت مجازی را با حدود 12 تماشای همزمان ارائه داد.

در حالی که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل، دیزنی و آمازون همگی دنیاهای خود را در metaverse خواهند ساخت، سرانجام میلیون‌ها دنیای دیگر وجود خواهند داشت که در آن‌ها می‌توانید از یک دنیا به طور فکری حرکت نمایید یا در دنیای واقعی، دنیای دیگری را تجربه کنید. بله، هم‌اکنون می‌توانید بگویید، ما ایده‌ای داریم در مورد اینکه metaverse چیست، اما چگونه می‌توانیم ارزش اقتصادی خلق نماییم؟ ارزش یک شیء در دنیای واقعی تحت حاکمیت برخی از فاکتورهاست که در میان آن‌ها، کمیاب بودن، صحت و صداقت و قابلیت تملک و صفات پویایی ضروری هستند.

metaverse چه چیزی برای خرده‌فروشان در بر دارد؟

اجازه دهید این سوال را با ارائه مثال‌هایی از آنچه که برخی خرده‌فروشان امروزی در metaverse انجام می‌دهند، توضیح دهیم. Sothby’s مقصد حراجی عالی برای اشیای هنری و لوکس ظریف است که در سراسر دنیا دفتر دارد. آن‌ها یک قطعه در Decentraland که یک پلتفرم بازی کردن metaverse است، خریدند و یک نسخه مجازی از دفتر لندن برای خود ساختند. خانه حراجی تقریباً 300 ساله، 100 میلیون دلار در فروش هنرهای دیجیتال جدید NFTها در سال 2021 به فروش رفت و مناقصه‌کنندگان تازه‌کار به گالری مجازی Decentraland آن آمدند.

نمایش مد در metaverse

صنعت فشن (مد) نیز با خلق و فروش کالاهای دیجیتال، در حال بهره بردن از metaverse است. در ماه می، یک کیف گوچی Gucci دیجیتال، در Robox پلتفرمی که در آن برنامه‌نویسان بازی‌ها را خلق می‌کنند، به قیمت بیش‌تر از 4100 دلار که متجاوز از قیمت این شیء فیزیکی است، فروخته شد. برخی برندهای گران دیگر در تلاش هستند تا محصولات مجازی خود را به محصولات فیزیکی مرتبط نمایند. به‌طور مثال، آیتم دیجیتال NFT باید آنلاین خریداری شود، بنابراین آن‌ها آیتم را تولید می‌کنند و آن را به مشتری می‌فروشند. بدین ترتیب آن‌ها بر اساس تقاضا تولید کرده و توسعه پایدار را تبلیغ می‌کنند و ارتقا می‌دهند و در نتیجه حاشیه سودها را افزایش می‌دهند.

مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی با metaverse تناسب می‌یابند؟

فروشگاه‌های بزرگ، نقاطی برای نمایش، تماشاهای فیلم، گوش دادن یک موسیقی و یافتن عشق هستند. بعد از همه این‌ها، خرید کردن در مورد تجربه است و فروشگاه‌های بزرگ موفق روی موارد تجربی مانند بالا رفتن از دیوارها‌ تئاترهای سینمایی و مراکز پرتاب تبر تمرکز می‌کنند. از این‌رو، یک مرکز خرید metaverse طبیعتاً با صنعت سرگرمی و بازی‌سازی تناسب دارد. شرکت‌های بازی مانند Epic Games و roblox از قبل مراکز خریدی را خلق کرده‌اند که به آواتارهای بازیکنان اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال مانند محصولات مد و فشن را بخرند و بپوشند.

بیشتر بخوانید:

اگر این یک موفقیت باشد، metaverse می تواند «خرید آنلاین» ضرب در هزار باشد. به این دلیل که به یک صفحه نمایش موبایل یا رایانه محدود نیست و می‌تواند تقریباً فرد را به یک واقعیت متفاوت منتقل نماید. خرده‌فروشان آینده‌نگر، نسخه‌های مجازی از زمین‌های واقعی خود را قبل از دیگران تامین کرده و قبلاً از مشتریان مجازی استقبال کرده‌اند. مراکز خرید مجازی می‌توانند به محل‌هایی تبدیل شوند که در آن افراد، ملاقات دارند، به موسیقی گوش می‌دهند، بازی می‌کنند یا چیزهای مشابه با آن چیزی که در دنیای واقعی یاد می‌گیرند، را می‌آموزند.

از سوی دیگر، با استفاده از واقعیت افزوده، خرده‌فروشان می‌توانند محصولات دیجیتال را در فروشگاه‌های فیزیکی پیشنهاد و تبلیغ نمایند. هنگام تفکر در مورد خرید در metaverse باید خلاق‌تر باشیم، زیرا هر چیزی ممکن است. به‌طور مثال، یک بوتیک می‌تواند در هر زمان در خانه فردی با یک مشاور خرید مجازی برای کمک به مشتری ظاهر شود.

این امکان‌ها موجب تحریک‌ و هیجانات مختلف شده است. هرچند ما هنوز سال‌ها، اگر نه دهه‌ها، از یک metaverse کاملاً عملی دور هستیم که دلیل آن محدودیت‌های فنی است، این تنها شروع یک تحول دیجیتال چشمگیر است و هنوز برای یادگیری و پیشرو بودن، چندان دیر نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید