نامزده ها برنامه عملیاتی برای مقابله با قاچاق ندارند

جامه پوش: در نخستین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری درباره مسائل اقتصادی کشور، اشاره کوچکی به مسئله قاچاق کالا شد؛ اما هیچکدام از نامزدها برنامه عملیاتی برای مبارزه با این بلای اقتصادی ارائه نکردند، به نظر می‌رسد که با توجه اهمیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رشد اقتصاد کشور، رسانه‌ها باید نقش مطالبه‌گری خود را در ارائه برنامه کاندیداها برای این حوزه ایفا کنند. تا تمامی کاندیداها برنامه عملیاتی خود برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ارائه کنند.

با توجه به آمار بالای قاچاق کالا به کشور و تبعات جبران‌ناپذیر استمرار این وضعیت برای تولیدکنندگان، ارائه یک برنامه عملیاتی برای مقابله با قاچاق کالا برای کاندیداهای ریاست جمهوری ضروری است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به طور کلی قاچاق کالا سبب «خروج ارز»، «فرار سرمایه»، «افزایش بیکاری» و «کاهش تولیدات داخلی» می‌شود. ضمن آنکه عدم پرداخت حقوق دولت موجب کاهش سرمایه‌گذاری در صنایع، کاهش حجم فعالیت‌های تولیدی در داخل کشور و در نتیجه کاهش اشتغال می‌شود و با توجه به آنکه صنایع تولید داخلی مجبورند کمتر از ظرفیت خود فعالیت کنند، در نتیجه قیمت تمام شده تولیدات افزایش پیدا کرده و همین عامل منجر به افزایش تورم در داخل کشور می‌شود.

۲.۷ میلیارد دلار، قاچاق پوشاک 

سعید قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه در حال حاضر طرح برخورد با پوشاک قاچاق متوقف است، گفت: اعتقاد ما بر این است که برخوردها حتی در سطح خرده‌فروشی نیز باید انجام شود و استمرار فعالیت عرضه کنندگان پوشاک قاچاق، امنیت سرمایه‌گذاری در این صنعت را از بین می‌برد.

در حال حاضر ۱.۸ میلیارد دلار از حجم بازار پوشاک را قاچاق تشکیل داده و در صورت تداوم وضعیت فعلی در دولت آینده، این عدد به سرعت به ۲.۷ میلیارد دلار خواهد رسیدوی در خصوص لزوم کنترل مبادی ورودی توأمان با برخورد در سطح عرضه اظهار داشت: متأسفانه تبصره‌ها و استثنائات وضع شده در مناطق آزاد، موجب شده است تا افرادی که به طور سازمان‌یافته در حال قاچاق پوشاک به داخل کشور هستند، از این قوانین سوء‌استفاده کنند.

قدیری با تأکید بر ضرورت برخورد با قاچاق پوشاک در دولت آینده گفت: در حال حاضر ۱.۸ میلیارد دلار از حجم بازار پوشاک را قاچاق تشکیل داده و در صورت تداوم وضعیت فعلی در دولت آینده، این عدد به سرعت به ۲.۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

قاچاق ۱۱ میلیارد دلاری فقط در ۵ گروه کالایی!

اظهارات فعالان و مقامات صنفی مرتبط با ۵ گروه کالایی که حجم بازار آنها قابل توجه است، نشان می‌دهد که در حال حاضر چیزی در حدود ۱۱ میلیارد دلار در صنایع لوازم یدکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، پوشاک، موبایل‌واره‌ها و دخانیات به قاچاق اختصاص پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد دولت آینده در صورت مقابله با قاچاق اولاً درآمد بسیاری را به جهت کانالیزه کردن قاچاق به سمت واردات رسمی کسب خواهد کرد، ثانیاً از طریق تقویت تولید داخلی، جان دوباره‌ای به پیکره اقتصاد کشور تزریق خواهد شد.

دولت آینده می‌تواند با رصد دقیق جریان ورود کالا به کشور در زنجیره توزیع، تکمیل سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اتخاذ تدابیر ویژه برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به وضعیت نابسامان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حیف‌ومیل منابع ارزی پایان دهد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید