مدمشکی محرم با جملات نامفهوم انگلیسی
جامه پوش: با آمدن ماه محرم تقاضا برای خرید لباس مشکی بیشتر شده و بازار پوشاک محرمی از رونق خوبی برخوردار شده است.
در این میان هستند افرادی که برای کسب سود بیشتر بازار البسه محرمی را به بازار مُد و الگوگیری از فرهنگ غرب تبدیل کرده اند، که با نگاهی اجمالی به بازار فروش پوشاک به وضوح می توان یافت که بازار ایران در حوزه عرضه با ضعفهایی جدی مواجه است.
بازار لباس عاشورایی اکنون با برند و برچسب های خارجی و یا نوشته هایی که ربطی به محرم و حسین ندارد، تزیین شده است.
برای خرید یک لباس محرمی حتی برای کودکان مزین بنام یا حسین(ع)، یاسیدالشهدا و یا هرنشانی که بوی محرم بدهد باید ساعتها در بازار چرخید زیرا جز لباس های مشکی با برچسب های تام و جری، باب اسفنجی و دیگر کارتونهای هالیودی در بروجرد وجود ندارد.
برای لباس محرمی جوانان و نوجوانان با نشان لباس های ورزشی و برندهای معتبر جهانی دیگر و یا جملات نامفهوم انگلیسی تزیین شده است.
شال های کم عرض، لباس های بی دکمه، روسری های کوچک، پارچه های بدن نما در قالب لباس محرمی برای بانوان تاسف انگیز است و اینها تنها بخشی از لباس هایی به شمار می رود که در برخی از واحدهای صنفی فروش البسه محرمی مشاهده میشود.
سردرگمی اغلب خریداران برای خرید لباسی که در شان محرم باشد و حداقل نام یا حسین(ع) بر روی سینه آن نوشته شده باشد به یک دغدغه تبدیل شده است.
به تعبیری باید گفت بازار البسه ایران، آنچنان که باید اسلامی – ایرانی نیست زیرا اساسا برخی از پوشش ها نه با ایرانیت و نه با اسلامیت سنخیتی دارد.
جامعه شناس بروجردی گفت: وجود برخی از لباس ها و پوشش های غیر معمول در سطح جامعه یا بر تن افراد حاضر در مجامع عمومی یکی از نقاط بسیار حایز اهیمت مورد توجه دشمن برای پیاده سازی اهداف شوم ضد فرهنگی است.
اعظم همتی افزود: هر آنچه تهاجم فرهنگی در این حوزه با موفقیت بیشتری روبرو شود به تعبیری می توان این چنین نتیجه گیری کرد که پیاده سازی پروژه های ضد فرهنگی معاندان اعتقادات عمومی مردم با موفقیت بیشتری همراه شده است.
وی اظهار داشت: البته نباید از نظر دور داشت که مشاهده برخی از معضلات در پوشش عمومی جامعه را نمی توان صرفا به طراحی دشمن خلاصه کرد، بلکه باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که ما نیز نتوانسته ایم نظارت جدی داشته باشیم.
این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: متاسفانه میان آنچه که در حال حاضر به عنوان پوشش غربی و پوشش اسلامی و ارزشی در بازار ها نیز وجود دارد بعضا اختلاف قیمت هایی مشاهده می شود که می طلبد با اعمال نظارت و حتی تزریق یارانه های هدفمند و کارشناسی شده این معضل تامل برانگیز رفع و مدیریت شود.
همتی افزود: می طلبد طراحان لباس در کشور ما نیز با لحاظ کردن نبوغ و ظرافت خاص به خود طرح هایی شیک، به روز و زیبا ارایه و تولید کنند که از جذابیت لازم در میان قشر جوان این کشور برخوردار باشد.
وی تاکید کرد: شاید نوع پوشش مراسمات عزاداری یا نحوه برگزاری مراسم در برخی نقاط دنیا آن هم به صورت استثنایی متفاوت باشد اما اصل بر این است که فرد غمدیده ناراحت است و یا دستکم به احترام غم دیگران خود را ناراحت نشان میدهد، از آنطرف این یک اصل بدیهی و پذیرفته شده در مناسبات اجتماعی است که فرد غمزده خود را نمی آراید.
یک عضو شورای شهر بروجرد گفت: وضعیت مُد و پوشش در سالهای اخیر از عرف جامعه ایرانی و اسلامی فاصله گرفته است. اما حداقل در سالهای گذشته با نزدیک شدن به ایام محرم به احترام عزاداری اباعبدالله(ع) پوششها حتی در سطح خیایان به پوشش اسلامی و دینی نزدیکتر میشد. اتفاقی که این روزها به شدت کم شده و مد غیرمتعارف کوچه و بازار مردان و زنان، فقط زنگ خود را به مشکی تغییر میدهد.
اشرف چگنی نامتعارف بودن لباس های مشکی ویژه محرم را همان مُدهای جاری تنها در رنگ مشکی دانست و گفت: عکس شخصیت های کارتونی و هالیودی بر لباس مشکی جز ترویج فرهنگ مبتذل غرب پیامد دیگری ندارد.
وی تاکید کرد: فضای مجازی آتش مُد مشکی را شعلهورتر میکند. جستجوی هشتگ «استایلهای محرمی» یا «لباس محرمی» شما را وارد دنیایی از مُدهای پوششی میکند که هیچ ارتباطی با یک مراسم عزاداری ندارند. مانتوهای بدننما و کوتاه، شلوارهای جذب در واقع همه این پوششها را میشود با تغییر رنگ از مشکی به رنگهای دیگر در مهمانیها و مراسم شاد هم استفاده کرد.
وی گفت: نه تنها در ایران که در سایر نقاط دنیا وقتی پای رسوم مذهبی به میان میآید، پوشش حداکثری و ساده هم به دنبال آن مطرح میشود.
منبع: ایرنا