فروش چند هزار دلاری برندهای ورزشی در NFT
جامه پوش: بازار کفشهای کتانی کلکسیونی در سالهای اخیر سر به فلک کشیده است. به ویژه با رونق بازار NFT ها که به عنوان گواهی مالکیت دیجیتالی برای آثار هنری و همچنین طرحهای خالکوبی و املاک مجازی عمل میکنند، گسترده تر شده است. این اولین ورود نایکی به بازار NFT ها و اولین عرضه آن با شرکت RTFKT، شرکتی که در دسامبر گذشته خریداری کرد و بازار کفشهای کتانی مجازی را رونق داد، است.
در ماه آوریل، نایکی نخستین مجموعه کفشهای ورزشی مجازی خود را به نام Cryptokicks منتشر کرد که شامل 20.000 کفش NFT بود. از جمله یکی از آنها که توسط هنرمند تاکاشی موراکامی (Takashi Murakami) طراحی شده بود، توسط شخصی به نام علی ساجوانی به قیمت 134.000 دلار خریداری شد.
یورگن آلکر (Jurgen Alker)، مدیر استودیوی NFT برای Highsnobiety، سایت سبک زندگی (lifestyle site) که لباسهای خیابانی و کفشهای کتانی را پوشش میدهد، میگوید: “مکانیکهای NFT و کفشهای کتانی تقریباً مشابه هستند. هر دو در زمان کمیابی و سقوط ایجاد میشوند. این در مورد جامعه، موقعیت و تعلق به چیزی است”.
دیگر غولهای کفش ورزشی نیز درگیر این موضوع شدهاند. به عنوان مثال، دسامبر گذشته، آدیداس یک مجموعه NFT به نام Into the Metaverse منتشر کرد که به خریداران امکان دسترسی به لباسهای خیابانی با نسخه محدود از جمله هودی و لباس ورزشی (اما بدون کفش ورزشی) را میداد. بر اساس گزارش The Verge، این بازی که با مشارکت بورد ایپ یات کلاب (BAYC)، Punks Comic و GMoney (مبلغ رمزارزها) ساخته شده است، اساساً یک نقطه عطف دیجیتالی برای کلکسیونرهای آدیداس NFT-savvy Adidas بود و بیش از 22 میلیون دلار در همان روز اول به دست آورد.