صنعت نساجی و پوشاک حلقه مفقوده مناظره ها

جامه پوش: هفت نامزدی که دو دور مناظره را برای ارائه برنامه‌هایشان برگزار کردند نشان دادند برای صنعت بزرگ پوشاک کشور که شامل ریسندگی، بافت پارچه، طراحی، تولید پوشاک و در انتها صنعت مد می شود، هیچ برنامه ای ندارند و ظاهرا این بخش مهم اشتغال زا و درآمد زا در اقتصاد، توجه هیچ یک از نامزده ها را به خود جلب نکرده است، حال سئوال اینجاست که چرا این بخش مهم در اقتصاد که بسیاری از کشورها درآمدهای مهم ارزی و اشتغال زایی خود را بر این محور استوار نموده اند در نگاه رییس جمهور آینده جایی ندارد.

مناظره اول با محور اقتصاد برگزار شدکه انتظار می‌رفت در این بخش برنامه‌ای برای صنعت بزرگ پوشاک کشور در دولت آینده ارائه شود اما هیچ کدام از نامزده ها چه در مناظرات و چه در برنامه های تبلیغی خود صحبتی از یکی از مهم ترین موتورهای محرک اقتصاد به میان نیاوردند.

نگاه کوتاه به کشور همسایه مان می تواند جرقه ای باشد برای دولت مردان آینده تا شاید نیم نگاهی به صنعت مغفول افتاده نساجی و پوشاک داشته باشند.

صنعت نساجی مهم‌ترین بخش‌ در اقتصاد ترکیه از نظر تولید ناخالص داخلی، صادرات و اشتغال است. این صنعت شامل 20 درصد تولید ناخالص ملی این کشور و 30 درصد کل اشتغال این کشور را شامل می شود. میزان صادرات پوشاک تکمیل‌شده برابر با ۸ میلیارد دلار در سال است و ۵ درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از بین ۱۰۰۰ شرکت تولیدی بزرگ، ۲۲۸ مورد از آن‌ها در صنعت نساجی، پوشاک و فرش فعالیت می‌کنند. بخش تولید این کشور حدود 4.5 میلیون شغل مستقیم و ۶.۵ میلیون شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند. پنج بازار برتر خارجی برای ترکیه شامل روسیه، انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه هستند.

نگاه به این آمارها شوک بزرگی است برای اقتصاد ایران در بخش تولید و اشتغال زایی و رسیدن به درآمدهای ارزی برای کشور آیا زمان آن نرسیده است که رقیبی برای صنعت نفت ایران ترسیم نمود و اقتصاد را از تک بعدی بودن خارج کرد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید