شفاپور:نمایشگاه مد و لباس باید دائمی باشد

نبود نمایشگاه دائمی مد و لباس که تولیدکنندگان بتوانند با مراجعه مدام به آن با آخرین طرح‌های ارائه شده توسط طراحان آشنا شده و برای تولید از آنها استفاده کنند از مشکلات موجود در حوزه مد و لباس کشور است.

سیده مرضیه شفاپور؛ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن بیان خبر فوق گفت:طراحی‌ها و دوخت‌های داخلی نشان استاندارد خواهند گرفت این به بدان معنی است که طراحان، تولیدکنندگان، مزون‌داران و … که بر اساس اصول علمی و بین‌المللی دست به طراحی و تهیه محصولات مد و لباس می‌‌زنند نشان کیفیت و استاندارد دریافت خواهندکرد.

وی افزود:متاسفانه امسال به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها تعدادی از جشنواره‌های مد و لباس دانشگاهی برگزار نشد اما امسال نگاه ویژه ‌تری داریم مقاله‌ها، پایان نامه‌ها، کتاب‌ها و فعالیت‌های علمی که در حوره مد و لباس ارائه شده مورد حمایت وزارت ارشاد قرار می‌گیرند و ما در تلاش برای تسهیل دریافت این حمایت‌ها هستیم.

وزارت صمت باید حمایت مالی از طراحان داشته باشد
وی در پاسخ به این سؤال که موانع تولید در حوزه مد و لباس کشور چیست و چگونه در راستای حذف آنها اقدام خواهید کرد؟ گفت: یکی از موانع اصلی محدود بودن حمایت‌ها از طراحان است. وزارت صمت باید یارانه و حمایت‌های مالی از دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس داشته باشد.

طراحی قلب حوزه مد و لباس است
وی طراحی را قلب و محور اصلی هر فعالیتی در حوزه مد و لباس دانست و اضافه کرد: اگر به طراحی بیشتر توجه کنیم در حوزه مد و لباس موفق‌تر خواهیم بود بر همین اساس رویکرد امسال ما این است که وزارت صمت بیشتر کنار ما قرار بگیرد و از طراحان حمایت کند. با تحقق این حمایت‌ها است که حوزه طراحی به سمت هدف اصلی خود که قانون مشخص کرده، پیش خواهدرفت.

طراحان باید درجه‌بندی شوند
شفاپور تصریح کرد: به عنوان دبیر کارگروه معتقدم اگر بتوانیم طراحان را درجه‌بندی کنیم می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در عملکردها داشته باشد. اکنون افرادی مدعی طراحی لباسن هستندکه فقط کپی‌کارند و هیچ ایده و خلاقیتی ندارند و فقط با کپی‌برداری از سایت‌های دیگر دست به ارائه یک مد می‌زنند. آنها با کپی طرح‌های بی‌محتوا و نامناسب برای بازار ایران، نه تنها تأثیر فرهنگی بدی بر جامعه می‌گذارند بلکه سلیقه مخاطبان را نیز تضعیف کرده به سمت کارهای سطحی و بی‌محتوا می‌کشانند.

وی یکی دیگر از موانع تولید در حوزه مد و لباس را نبود طراحان قوی در کنار تولیدکنندگان، کارخانه‌‌های ریسندگی، نخ‌ریسی و … دانست و اضافه کرد: بازدیدهای زیادی از کارخانه‌های تولیدی حوزه پوشاک داشته‌ام؛ برخی این سؤال را مطرح می‌‌کنند که چرا از این تولیدی‌ها بازدید می‌کنم؟ از نظر من این بسیار مهم است که طراحان قوی ایرانی در کنار تولید‌کنندگان و کارخانه‌داران حوزه مد و لباس فعالیت و راه‌بری طراحی‌ها را بر عهده داشته باشند اگر این سه بخش در کنار هم قرار بگیرند مد ایرانی ـ اسلامی فاخر شکل خواهدگرفت. در سایر کشورها جامعه‌شناس، روانشناس و طراح هر بخش، در کنار حوزه‌های کاری هستند و هر بخش از محصول را یک گروه متخصص پیشنهاد و ارائه می‌کنند، چرا جامعه ایرانی که یک زمانی قطب پارچه در دنیا بود اکنون نتواند حداقل در حوزه مد اسلامی یک قطب باشد؟ آن هم با این همه المان در فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی.

منبع:ایکنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید