رخت گرانی بر تن پوشاک

جامه پوش: افزایش ۶۰ درصدی پوشاک در لرستان و کاهش کیفیت اجناس سبب شده تا قدرت خرید مردم پایین بیاید و بازار لباس بی رونق و کساد شود.

پوشاک یکی از ضروریاتی است که مردم به طوری کلی نمی‌توانند قید آن را بزنند و مجبورند هرچند وقت یکبار آن را برای خود و خانواده‌شان تامین کنند و این در حالیست که این روزها مردم شاهد افزایش 60 درصدی قیمت اجناس هستند و گرانی، قدرت خرید آن را باز هم کمتر کرده است.

از سویی فروشندگان پوشاک نیز مدعی‌اند که تعطیلی‌های پی در پی، گران شدن پوشاک، پایین آمدن کیفیت اجناس، عدم حمایت دولت و غیره سبب شده تا این روزها بازارشان از رمق بیفتد و برخی نیز به مرحله ورشکستگی برسند.

یکی از فروشندگان پوشاک در خرم‌آباد اظهارداشت: این روزها فروش خوبی نداریم و به خاطر گران بودن قیمت اجناس، مردم دیگر قدرت خرید ندارند مثلا اگر ایام عید یک دست لباس بچگانه را با قیمت 150 هزار تومن خرید می‌کردیم اکنون همان لباس با همان جنس را باید 300 هزار تومان خریداری کنیم در حالی که مصرف کننده قدرت خرید ندارد که برای یک دست لباس بیش از 300 هزار تومان هزینه کند.

وی افزود: متاسفانه کیفیت اجناس بسیار پایین آمده است و خریدار حاضر نیست برای یک دست لباس بی کیفیت مبلغ زیادی پرداخت کند چون مردم انتظار دارند وقتی بابت یک دست لباس پول زیادی می‌دهند حداقل چندین ماه بتوانند از آن استفاده کنند.

این فروشنده پوشاک بچگانه عنوان کرد: با توجه به تعطیلی‌هایی که به خاطر کرونا اعمال می‌شود و وضعیت اجناس و قیمت آنها، ماه قبل میزان فروشم حتی به یک میلیون تومان هم نرسید و مجبور شدم بخشی از کرایه مغازه را از دیگران قرض بگیرم.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت کرونا و احتمال مجازی بودن مدارس امسال نیز مغازه داران فروش چندانی ندارند و بازار اوایل مهر هم مانند سال قبل رونقی ندارد.

یکی از عمده فروشان پوشاک شهر خرم‌آباد نیز گفت: برخی از مشتری‌ها به ما اعتراض می‌کنند اما ما نیز جنس را گران‌تر از قبل خریداری می‌کنیم به همین دلیل مغازه داران نیز همانند قبل خرید نمی‌کنند و اگر هم بخواهند بخرند چون بودجه کافی ندارند گاهی به آنها قسطی به آنها می‌دهیم که تا یک هفته یا 10 روز باید قسط خود را پرداخت کنند.

کاهش 40 درصدی قدرت خرید مردم

مرتضی موسیوند رئیس اتحادیه پوشاک خرم‌آباد اظهارداشت: هم اکنون بازار پوشاک رونقی ندارد و قدرت خرید مردم 30 تا 40 درصد پایین آمده است.

وی ضمن انتقاد از عدم حمایت دولت از کسبه افزود: با هر بار تعطیلی که به خاطر شیوع کرونا اتفاق می‌افتد کسبه به تعطیلی کشیده می‌شوند و این در حالی است که دولت هیچ کمکی به این صنف نکرده و فقط می‌گویند تعطیل کنید.

رئیس اتحادیه پوشاک خرم‌آباد عنوان کرد: تعطیلی‌های پی در پی و گران شدن اجاره بهای مغازه‌ها سبب شده که مغازه داران نتوانند چک‌های خود را پاس و قسط‌های خود را پرداخت کنند. تعطیلی‌ها سبب شده تا مغازه داران متضرر شوند و این در حالی است که دولت هیچ گونه حمایتی نکرده و وام کم بهره‌ای هم به پوشاک فروشان نداده است.

وی به فعالیت بیش از هزار فروشنده پوشاک در سطح شهر خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: متاسفانه قیمت اجناس از ابتدای سال تاکنون بسیار گران شده است به طوری که قیمت‌ها 50 تا 60 درصد افزایش یافته است.

موسیوند تصریح کرد: ما مخالف تولید داخلی نیستیم. جنس داخلی باید از جنس وارداتی ارزان‌تر باشد اما امروز متاسفانه تولیدی‌ها اقدام به تولید اجناس بی کیفیت آن هم با قیمت بالا کرده‌اند و می‌توان گفت یکی از دلایلی که متاسفانه بازار را به سمت رکود می‌برد تولید بی کیفیت محصولات داخلی است.

وی اظهارداشت: در ابتدای امر جنس داخلی با کیفیت وارد بازار می‌شد ولی اکنون جنس‌ها بی کیفیت و گران شده‌اند. اغلب جنس های بی کیفیت در کارگاه های کوچک و زیر زمینی تولید می‌شود که هیچ کدام برند نیستند اما متاسفانه آن اجناس را به قیمت برند در سطح شهر به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه پوشاک خرم‌آباد افزود: بسیاری از پوشاک فروشان لرستان به دلیل تعطیلی ها، اجناس بی کیفیت و نبود مشتری ورشکست شده اند و می‌تواند گفت حدود 20 درصد به خاطر ورشکستگی این غل را کنار گذاشته و به سراغ کارگری یا شغل دیگری رفته‌اند.

 

منبع:تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید