حمله نظامی روسیه و تأثیر آن بر صنعت مد اوکراین
جامه پوش: در حالی که کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا ممکن است قلب مد در اروپا باشند، اوکراین بی سر و صدا به مرکز مد و تولید پوشاک در اروپای شرقی تبدیل شده است. این کشور طراحان مشهور جهانی مانند جولی پاسکال و روسلان باگینسکی را در خود جای داده است و به عنوان مرکز تولیدی برای شرکت هایی از جمله آرمانی، زارا و مارکس اند اسپنسر قلمداد می شود.
اما در هفتههای اخیر، شکوفایی صحنه مد اوکراین، بهویژه تولید پوشاک، توسط درگیریهای ژئوپلیتیکی تهدید شده است. سرانجام با فرمان ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین بامداد روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز شد.
در حالی که درگیری نظامی اثرات مخرب بسیاری فراتر از تأثیر آن بر تجارت خواهد داشت، بخش رو به رشد تولید پوشاک اوکراین احتمالاً آسیب جدی خواهد دید. صادرات نساجی اوکراین از ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶، پس از یک بحران سیاسی در سال ۲۰۱۵ که منجر به افت صادرات شد، به ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. این رشد باعث شد تولیدکنندگان و برندها تولیدات خود را به این کشور منتقل کنند زیرا اوکراین دارای موقعیت جغرافیایی نسبتا خوبی در بین اروپا و آسیا است و همچنین پایین ترین هزینه های تولید را در بین کشورهای اروپایی دارد. اما اکنون، تنش با روسیه نگرانیهایی را در میان کسانی که در بخش تولید اوکراین سرمایهگذاری کردهاند، ایجاد کرده است.
مدیرعامل برند لباس Cosabella می گوید: «در چند سال گذشته، ما علاوه بر ایتالیا، در صربستان، پرو و اوکراین نیز تولید را آغاز کردیم. اما وضعیت اوکراین ما را نگران کرده است. وضعیت حساس ژئوپلیتیکی در آنجا به این معنی است که برنامه ریزی بلندمدت بیش از پیش دشوار شده است.»
به عنوان مثال، این برند در پرو بیش از نیازهای پیش بینی شده، مواد خام خریداری کرده است. اما برای اقلامی که از اوکراین تهیه میشوند، شرکت خرید را به دلیل ادامه بحران به تعویق انداخته است. فقدان سفارشات اولیه و سرمایه گذاری مطمئن به این معنی است که بخش تولید اوکراین احتمالاً در سه ماهه آینده ارزش خود را از دست خواهد داد.
اوکراین تنها بخش کوچکی از کل تولید برند کوزابلا است که اکثریت آن در ایتالیا تولید می شود، اما سفارشات این شرکت به تولیدکنندگان در اوکراین همگام با رشد کلی صادرات این کشور افزایش یافته است.
صحبت در مورد این وضعیت احساس با برندهای واقع در اوکراین دشوار است. طراحان و مدیران خرده فروشی اوکراینی که برای این موضوع با آنها تماس گرفتیم، از جمله روسلان باگینسکی، مالک بوتیک Attic Koncept و طراح Gasanova، از صحبت در مورد بحران خودداری کردند. با متشنج بودن و نامشخص بودن شرایط فعلی، طراحان و دست اندر کاران صنعت پوشاک اوکراین گفتند که نمیخواهند به خاطر هیچ اظهارنظر عمومی در مورد بحران سیاسی در کشور مورد انتقاد قرار گیرند.
کارشناسان تولید می گویند که کارخانه ها و تولیدات محلی به ویژه در برابر ناآرامی های ژئوپلیتیک آسیب پذیر هستند.
یوسی ناصر، مدیر عامل شرکت Gelmart گفت: «با بیثبات شدن مسائل بشردوستانه و موقعیتهای ژئوپلیتیکی، بهویژه در رابطه با تنشها بین ایالات متحده، چین و روسیه، زنجیرههای تأمین مستقیماً تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. اوکراین نمونه خوبی برای بسیاری از مراکز تولیدی دیگر است که در مناطق بالقوه ژئوپلیتیکی ناپایدار مانند چین و میانمار قرار دارند.
میانمار الگوی اتفاقاتی است که ممکن است در اوکراین رخ دهد. این کشور در پنجمین سال رشد انفجاری خود در تولید پوشاک بود، از 1 میلیارد دلار در سال 2011 به 6 میلیارد دلار در سال 2019. سپس کودتای نظامی در فوریه 2021 شاهد کاهش قابل توجه سفارشات تولید و تعطیلی کارخانه ها شد. شرکت هایی از جمله H&M و Primark تولید خود را از میانمار خارج کردند و آن را به کشورهایی مانند کامبوج و ویتنام منتقل کردند.»
وی گفت « راه هایی برای محافظت در برابر برخی از این بی ثباتی های ذاتی وجود دارد. برای برندها، یکی از بهترین گزینه ها، تنوع بخشیدن به محل تولید سفارشاتشان است. به عنوان مثال، برند بنتون مستقر در ایتالیا، تولید خود را از آسیا به مناطقی با دسترسی آسانتر منتقل کرده است تا از مواجهه با تاخیر در حمل و نقل جهانی جلوگیری کند.»
او همچنین می گوید: «شرکتها قطعاً نیاز به تنوع دارند و آنهایی که احتمالاً این مورد را رعایت نکردند از زمان شروع کرونا بیش از سایرین تحت تأثیر مشکلات زنجیره تأمین قرار گرفتند».
منبع: Glossy