جلسات نمایشی و فقط برای قانونی جلوه دادن طرح لباس ها بود

تصمیم نهایی برای برگزیدن البسه ورزشکاران کاروان اعزامی به المپیک توکیو ۲۰۲۰ از قبل گرفته شده بود

جامه پوش: رئیس شورای عالی برندهای پوشاک ایران با اشاره به انتقادات وارد شده به البسه ورزشکاران کاروان اعزامی به المپیک توکیو ۲۰۲۰ گفت: از ظرفیت برندهای پوشاک کشور در این خصوص استفاده مناسبی صورت نگرفته است.

شاهین فاطمی رئیس شورای عالی برندهای پوشاک ایران افزود: با توجه به مشکلات بوجود آمده در انتخاب البسه المپیک در دوره قبل مقرر شد طی یک فراخوان از طراحان و تولیدکنندگان ایرانی جهت ارائه طرح‌های پیشنهادی برای ورزشکاران المپیک 2020 دعوت بعمل آید، برهمین اساس در اسفند ماه 97 فراخوان مورد نظر که کلیه معیارهای تخصصی طراحی ، شرایط دوخت و نحوه انتخاب طرح در آن مشخص شده بود در رسانه‌ها اطلاع رسانی شد.

وی اظهار داشت: پس از اتمام مهلت ارائه طرح‌ها، جلسه‌ای جهت داوری اولیه با حضور دو ورزشکار، دو نماینده از کمیته ملی المپیک، دو کارشناس طراحی و یک تولیدکننده پوشاک برگزار گردید که بنابر نظر هیات داوری هیچ کدام از طرح‌ها شرایط لازم برای انتخاب اولیه را احراز نکرده و مقرر شد در طی یک مهلت ده روزه مجددا نواقص طرح‌های موجود رفع و از گروه‌های دیگر از جمله شورای عالی برندهای پوشاک ایران برای ارائه طرح دعوت بعمل آید.

فاطمی افزود: برهمین اساس جلسه‌ای با حضور عارف نیا و چندتن از مدیران کمیته ملی المپیک با اعضای شورای‌سیاستگذاری شورای عالی برندهای پوشاک ایران برگزار گردید. در این جلسه که شفاپور دبیر کارگروه مد و لباس کشور  نیز حضور داشتند کلیه ‌نظرات کمیته ملی المپیک در خصوص طرح البسه المپیک مطرح و از شورا در جهت ارائه طرح‌ درخواست مساعدت شد.

رئیس شورای عالی برندهای پوشاک ایران گفت: علیرغم محدودیت‌های زمانی، با همکاری چند برند مطرح منجمله کانی‌راش، ناریان، درسا، بادی اسپینر، زیبو سله بن، ال‌سی‌من و چرم مشهد اقدام به برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در زمینه طراحی البسه مورد نیاز کاروان در حوزه های مختلف نمود که درنهایت 5 طرح‌ منتخب جهت ارائه به کمیته ملی المپیک آماده شد.

وی افزود: طی مراحل اولیه ارزیابی که از اسفند ماه 1398 آغاز شد، برند های درسا ،کانی راش، ناریان، زیبو، بادی اسپینر و ال سی من در کنار چند برند و طراح دیگر از طریق مانکن های زنده طرح‌های خود را در معرض قضاوت اعضای تصمیم‌گیرنده کمیته المپیک قرار دادند و این جلسات با تغییر تاریخ بازیهای المپیک تا پایان سال 1399 همچنان ادامه پیدا کرد.

فاطمی گفت: شورای عالی برند های پوشاک و اعضای آن، فارغ از کلیه مناسبات، بنابر وظیفه ملی خود و تقاضای کمیته ملی المپیک و دبیرخانه کارگروه مد و لباس به مثابه یک تامین کننده عادی در تمام مراحل ارزیابی شرکت نموده و طرح‌های خود را در معرض قضاوت وزیر ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک قرار دادند. قابل توجه‌است که در کلیه جلسات برگزار شده طرح های متعلق به اعضا شورا به عنوان طرح های برگزیده مطرح بوده‌اند.

فاطمی اظهار داشت: طی مرحله نهایی ارزیابی بنابه به اعلام دبیر وقت کارگروه مدولباس، طرح‌‌های شورا و برند تعطیلات به بخش نهایی البسه ورزشی راه پیدا کردند، نهایتا در تاریخ 7 اردیبهشت 1400 در یک اطلاع‌رسانی عجیب، ساعت 8 شب به این شورا اطلاع داده شد که می‌بایست در جلسه‌ای که روز بعد یعنی 8 اردیبهشت با حضور وزیر ورزش و ریاست کمیته ملی المپیک برگزار می‌شود به همراه برند “تعطیلات” البسه ورزشی خود را به نمایش گذاشته تا تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

وی افزود: اما در کمال تعجب در روز بعد لباسهای متعلق به شرکت دیگری هم که در هیچکدام از مراحل اولیه و ارزیابی‌های متعدد کمیته ملی المپیک و دبیرخانه کارگروه مد و لباس حضور نداشت نیز به نمایش درآمد. اما گویا تصمیم نهایی برای برگزیدن فرد سوم از قبل گرفته شده بود و جلسه آخر فقط برای نمایش و قانونی جلوه دادن مراحل کار برگزار شده است.

در همین رابطه بخوانید:

فاطمی رئیس شورای عالی برندهای پوشاک ایران در پایان ضمن گله مندی از مسولان کمیته ملی المپیک گفت: این شورا حق خود می‌داند بعنوان یک شرکت‌کننده عادی که براساس درخواست کمیته ملی المپیک و دبیر کارگروه مد و لباس و با صرف هزینه‌های گزاف و بدون هیچ انتظاری و فقط بعنوان وظیفه ملی در این فرآیند شرکت کرده است، این سوالات را مطرح نماید و در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب موضوع را همراه با تصاویر طرح‌های ارائه شده توسط این شورا رسانه‌ای نماید. باشد تا مردم عزیز ایران خود در خصوص آنچه اتفاق افتاده است قضاوت نهایی را انجام دهند.

1- برچه اساسی و معیاری برند سوم بدون آنکه در هیچیک از مراحل انتخابی شرکت نماید به ناگاه در روز نهایی اجازه ارائه طرح‌های خود را پیدا می‌کند؟ چه شخص یا اشخاصی از این برند برای شرکت در جلسه آخر حمایت کرده‌اند؟ اگر امکان شرکت برای این برند بوده چرا به دیگر اشخاص این اجازه داده نشده‌است؟

2- به لحاظ طراحی، پارچه ، زیباشناختی و رعایت محدودیتهای مطرح شده چه مزیتی در البسه شرکت کننده سوم وجود داشته که به طرح‌های این شورا و برند تعطیلات ترجیح داده شده است؟

3- براساس فراخوان اولیه می‌بایست طرح‌های برتر براساس نظر نهایی کمیته ملی المپیک انتخاب شوند طرح نهایی نیز از بین 3 طرح برتر و براساس انتخاب مردمی، انتخاب می شد. برچه اساس و تصمیمی انتخاب نهایی توسط مردم انتخاب نشد؟

شورای عالی برندهای پوشاک ایران به عنوان نهاد حمایتی از برندها و طراحان ایرانی تحت نظارت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک که سالها در حوزه های تولید و صادرات تلاشهای بی بدلیلی انجام داده است منتظر پاسخ مقتضی از طرف نهادهای نظارتی خواهد ماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید