تعمیر لباس؛ صرفه جویی در پول و سبز ماندن
جامه پوش: براساس تحقیقات شرکت ایرلندی Penneys ، نسل Z بیش از هر گروه سنی دیگری به تعمیر لباس های خود علاقه دارند و 77% از آنها متذکر شده اند که در 18 ماه گذشته لباس های خود را تعمیر کرده اند. در مقام مقایسه، تنها 36% از افراد 25 تا 34 ساله و 45% افراد 35 تا 44 ساله اعلام کرده اند که در این مدت لباس های خود را تعمیر نموده اند.
در تحقیقات شرکت Penneys، نگرش و نظر افراد نسبت به تعمیر لباس ها و استفاده مجدد از آنها مورد بررسی قرار گرفته است؛ نتایج این تحقیقات رشد مصرف گرایی آگاهانه را در سراسر ایرلند نشان می دهد که عمدتاً با صرفه جویی در هزینه ها و رشد رفتارهای پایدار به ویژه در گروه های سنی جوان تر، توام بوده است.
شایان ذکر است حدود 62% از افرادیکه در نظرسنجی شرکت کرده اند؛ گفته اند که برای صرفه جویی در هزینه ها، لباس های خود را تعمیر می کنند. این نسبت در بین خریداران نسل Z به 95% افزایش یافته است.
71% از خریداران نسل Z گفته اند برای اینکه رفتار آگاهانه تری نسبت به محیط زیست داشته باشند لباس های خود را تعمیر می کنند؛ در حالیکه 66% از آنها اذعان داشته اند که هدف آنها از این کار، یادگیری یک مهارت جدید است.
در ضمن نتایج این تحقیق بر لزوم آگاهی بخشی برای مراقبت از لباس ها به منظور افزایش دوام آنها تاکید کرده است. در این میان حدود 31% از افرادیکه لباس های خود را تعمیر نمی کنند؛ اعلام کرده اند که مهارت های لازم را ندارند، و 69% از آنها گفته اند که به احتمال زیاد تنها لباس های گران قیمت خود را تعمیر می کنند؛ این نسبت در میان نسل Z به 89% افزایش یافته است. 24% از تمام افرادیکه در این نظرسنجی شرکت کرده اند؛ اظهار داشته اند که هزینه استفاده از سرویس های تعمیرات لباس بسیار زیاد است و همین امر بر تصمیم گیری آنها برای تعمیر لباس هایشان تاثیر مستقیم می گذارد.
اما کسانی هم که در حال حاضر لباس های خود را تعمیر نمی کنند به شدت به تقویت مهارت هایشان در زمینه تعمیر لباس علاقه نشان داده اند، و بیش از نیمی از آنها (۵۹%) اعلام کرده اند که دوست دارند این مهارت ها را یاد بگیرند. بیش از یک چهارم آنها (۲۷%) اعتراف نموده اند که لباس های آسیب دیده خود را به جای تعمیر، دور می اندازند؛ این نسبت در بین افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله به ۴۰% افزایش می یابد. این نتایج بر ضرورت آموزش مصرف کنندگان در زمینه افزایش طول عمر لباس ها تاکید دارند.
لین والکر (Lynne Walker)، مدیر شرکت Primark Cares می گوید: «مشتریانمان به ما گفته اند که می خواهند لباس های مورد علاقه شان را مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار دهند و به همین دلیل دوست دارند مهارت های جدیدی را در زمینه تعمیر لباس یاد بگیرند. این واقعاً برای ما دلگرم کننده است؛ زیرا نتایج این تحقیق به ما نشان داد که این موضوع در بین مصرف کنندگان امروزی ایرلند، به ویژه نسل Z، به خوبی منعکس شده است.
هدف ما ارتقای دوام لباس ها در ۳ سال آینده است و این هدف بخشی از تعهدمان برای تبدیل شدن به یک کسب و کار چرخه ای (مدور) می باشد. آموزش مشتریان در زمینه تعمیر لباس، یکی از گام های کوچک ما در این مسیر است؛ اما گام بزرگتر استفاده از فروشگاه های خود، و تولید و به اشتراک گذاری محتوای آموزشی در کانال های رسانه های اجتماعی، به منظور کمک به همگان برای ایجاد تغییر بزرگ است».
اخیراً براساس قوانین جدید پیشنهاد شده توسط کمیسیون اتحادیه اروپا؛ لباس های فروخته شده در این اتحادیه باید دوام بیشتری داشته باشند، تعمیر آنها آسان تر باشد و مسیر آنها تا هنگام فروش قابل ردیابی باشد.
منبع: Just Style