آدیداس درگیر چالش‌های تجاری و افزایش تعرفه ها

جامه پوش: برند آدیداس، غول پوشاک ورزشی آلمان، با وجود رشد ۱۴ درصدی فروش در اروپا و عملکرد قوی در چین، به دلیل عدم قطعیت تعرفه‌های وارداتی آمریکا و تاثیر آن بر بازار، از ارائه برآورد جدید سود و درآمد خود برای سال ۲۰۲۵ خودداری کرد.

آدیداس، تولیدکننده مطرح پوشاک ورزشی آلمان، اعلام کرد که افزایش تعرفه‌های وارداتی در آمریکا و نااطمینانی گسترده در مورد تجارت جهانی، پیش‌بینی‌های مالی این برند را با چالش مواجه کرده و برنامه‌ریزی برای آینده را دشوار کرده است.

بیورن گولدن، مدیرعامل آدیداس، در این خصوص گفت: «اگر نتایج قدرتمند سه‌ماهه اول نبود، ما قطعاً پیش‌بینی سود و درآمد خود برای سال ۲۰۲۵ را افزایش می‌دادیم، اما عدم قطعیت در تعرفه‌ها باعث شد تا از این اقدام چشم‌پوشی کنیم.»

آدیداس پیش‌بینی کرده که افزایش کلی تعرفه‌های وارداتی در آمریکا، ممکن است منجر به افزایش قیمت محصولات این برند شود. با این حال، شرکت همچنان تاکید کرده که در حال حاضر نمی‌تواند تاثیر دقیق این تعرفه‌ها را بر تقاضای مصرف‌کنندگان آمریکایی ارزیابی کند، و این عدم قطعیت مشکلات برنامه‌ریزی بیشتری را ایجاد کرده است.

برند آدیداس در حال حاضر صادرات محصولات ساخت چین به آمریکا را به حداقل رسانده است. با این وجود، همچنان تا حدودی در معرض تعرفه‌های بسیار بالای واردات کالاهای تولید شده در چین قرار دارد. گولدن افزود: «ما نمی‌دانیم مذاکرات تجاری میان آمریکا و کشورهای مختلف صادرکننده چه نتیجه‌ای خواهد داشت. بنابراین نمی‌توانیم تصمیمات نهایی خود را برای مقابله با این تعرفه‌ها اتخاذ کنیم.»

تعرفه‌های غیرمنتظره بر کالاهای تولید شده در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند ویتنام و اندونزی، که از ابتدای این ماه اعلام شده اما تا جولای به تعویق افتاده‌اند، برندهای پوشاک ورزشی را غافلگیر کرده‌اند. این تعرفه‌ها تاثیری جدی بر برندهایی مانند آدیداس دارند که بخش عمده محصولات خود از جمله کفش‌های کتانی و پوشاک ورزشی را در این کشور‌ها تولید می‌کنند.

استراتژی‌های آدیداس برای مدیریت تعرفه‌ها

آدیداس اعلام کرده است که افزایش تعرفه‌ها هزینه‌های عملیاتی برند را افزایش می‌دهد، اما تاکید دارد که تلاش می‌کند محصولات خود را «با بهترین قیمت ممکن» به مشتریان و خرده‌فروشان آمریکایی عرضه کند. علاوه بر این، برای غلبه بر عدم قطعیت‌های موجود در بازار آمریکا، این شرکت قصد دارد عملکرد خود در سایر مناطق جهان را بهبود بخشد.

نتایج سه‌ماهه اول نشان می‌دهند که فروش آدیداس ۱۴ درصد در اروپا، ۱۳ درصد در چین و ۲۶ درصد در آمریکای لاتین افزایش یافته است. اما فروش در آمریکای شمالی تنها ۳ درصد رشد داشته است که شرکت کاهش فروش را تا حدی به پایان تولید کفش‌های کتانی Yeezy مرتبط می‌داند.

چشم‌انداز و چالش‌های آینده

برند آدیداس تاکید کرده است که در حال حاضر به پیش‌بینی‌های سالیانه خود پایبند است. با این حال هشدار داده که بی‌ثباتی‌های ناشی از تعرفه‌ها ممکن است در ادامه سال بر نتایج مالی این برند فشار منفی وارد کند.

با توقف تولید محصولات مربوط به Yeezy، که پیش‌تر از موفق‌ترین خطوط تولید آدیداس بوده، این برند اکنون به ناچار تلاش دارد با تقویت عملکرد در بازارهای جهانی اثرات فشار تعرفه‌ها و خطرات بازار آمریکا را کاهش دهد.

گولدن درباره استراتژی‌های آینده گفت: «عدم قطعیت موجود در مذاکرات میان آمریکا و کشورهای صادرکننده به ما اجازه نمی‌دهد که چشم‌انداز واضحی در مورد تعرفه‌ها داشته ب

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید