کشش بازار، ملاک اصلی کار طراحان زیورآلات

جامه پوش: رضا توانایی فعال عرصه طراحی و ساخت زیورآلات درباره شرایط حاکم بر این حوزه گفت: از سال 1373 به این عرصه پا گذاشتم و ابتدا به‌صورت موقتی و در ادامه به‌عنوان حرفه دائمی مشغول به فعالیت شدم. در گذشته نه چندان دور که امکانات چندان زیادی برای پرداختن به این حوزه وجود نداشت، اغلب به شیوه سنتی، کار طراحی و ساخت را انجام می‌دادند اما در ادامه چند رخداد ازجمله توسعه و ورود تکنولوژی و تخصص‌گرایی سبب شد که کمی از شیوه‌های سنتی فاصله گیریم و به لطف فرصت‌های افزایش سواد در شبکه‌های اجتماعی و آموزشگاه‌ها، شاهد تحول چشمگیری در این زمینه باشیم.

او با اشاره به اینکه توصیه می‌شود علاقه‌مندان به فعالیت در این عرصه، تمرکز خود را به افزایش سواد در یکی از بخش‌های تخصصی معطوف سازند، بیان کرد: از مرحله طرح ایده یا دریافت سفارش تا پایان ساخت، افراد مختلفی با تخصص‌های مختلف مشغول کارند و ترجیح این است که هر فرد بسته به گرایش و علاقه‌مندی‌اش در یکی از بخش‌ها سواد خود را افزایش دهد و به‌طور حرفه‌ای مشغول به کار شود.

توانایی، کشش بازار و سلیقه مشتریان را ملاک اصلی کار طراحان و سازندگان زیورآلات دانست و اظهار داشت: زمانی به هنگام ارائه یک طرح، نگران کپی شدن آن بودیم اما در شرایط فعلی باید منتظر بود و دید که کدام طرح‌ها از سوی سفارش‌دهندگان یا مشتریان مورد پسند واقع می‌شود و بیشتر روی همان‌ها مانور داد هرچند با وجود نرم افزارهای مدل‌سازی و پرینترهای سه‌بعدی، کیفیت و سرعت اجرای آثار و محصولات بدیع هم به‌شدت افزایش یافته است.

این طراح و سازنده زیورآلات به یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعالان این عرصه اشاره و تصریح کرد: فهرستی از ابزار طلاسازی و ساخت جواهرات وجود دارد که در کشور ما کمیاب هستند و اغلب برای تهیه آن‌ها باید به سراغ گزینه‌های وارداتی قاچاق رفت که این مسئله خود یکی از مشکلات مهم ما در این صنف به شمار می‌رود.

توانایی افزود: همچنین گرانی ابزار کار سبب می‌شود که خیلی‌ها در این حوزه ماندگار نباشند. بیشتر این ابزار به‌ویژه در کار ظریف و حساس جواهرسازی، تولید کشورهای ایتالیا و ترکیه هستند و برای دسترسی به نمونه ابزار اصلی، باید فرصت حضور در نمایشگاه‌های خارجی به دست آید که در هر صورت هزینه بالایی را به افراد تحمیل خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید