پنبه کاتیونی چیست؟

جامه پوش: در روند رنگرزی منسوجات، چالش های مهمی وجود دارد که از جمله آنها می توان به تمایل جذبی رنگینه، ثبات رنگ، انعطاف پذیری رنگ و آماده کردن دوباره رنگ براساس تقاضای مصرف کننده اشاره کرد. شیمی کاتیونیزاسیون تحت عنوان REACH ثبت شده است. استفاده از مواد شیمیایی شناساگر کاتیون در پنبه، می تواند روال رنگرزی را به یک فرآیند سازگار با محیط زیست و کارآمد تبدیل کند؛ و در عین حال دست شما را برای خلق جلوه های گرم ظریف، خطوط راه راه پررنگ، الگوهای تونال و بافت‌های منحصر به فرد باز می گذارد.

پنبه ای است که از نظر شیمیایی اصلاح شده تا دارای بار کاتیونی دائمی یا مثبت شود. اگر چه مفهوم پنبه عمل آوری شده کاتیونی سالهاست که وجود دارد؛ اما امروزه این فناوری نوآورانه برای شرکت هایی که در حال بررسی راهکارهایی برای کاهش مصرف آب، انرژی و مواد شیمیایی در محصولات خود هستند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. زیرا این شرکت ها به دنبال راهکارهایی برای پاسخگویی به مشتریان خود در زمینه تنوع، اما با رعایت معیارهای جدید هستند.

وقتی پنبه در آب غوطه‌ور می‌شود؛ به طور طبیعی دارای بار خنثی یا منفی است. رنگینه های معمولی که برای رنگرزی پنبه مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز دارای بار منفی هستند. بارهای مشابه نیز همانند قطب های مشترک آهنربا، یکدیگر را دفع می کنند. به همین دلیل در رنگرزی پنبه، از نمک و قلیا در حمام رنگ استفاده می شود تا بار پنبه را معکوس کنند و به آن بار مثبت بدهند و رنگینه ها بتوانند با الیاف پنبه پیوند بخورند.

پنبه عمل آوری شده کاتیونی از نظر شیمیایی اصلاح شده است تا دارای بار کاتیونی یا بار مثبت دائمی شود؛ در این صورت تمایل پنبه به رنگینه افزایش می یابد و رنگ را بهتر به خود جذب می کند. این امر به نوبه خود باعث کوتاه تر و کارآمدتر شدن فرآیند رنگرزی می شود و به همین دلیل استفاده از انرژی، آب و مواد شیمیایی را کاهش می دهد. پنبه را در خلال فرآیند کاتیونی می توان به صورت الیاف، نخ یا پارچه عمل آوری نمود.

احتمالات طراحی کاتیونی

فناوری پنبه کاتیونی، پارچه را برای پذیرش تنوع رنگینه آماده می کند و زمینه را برای انعطاف پذیری بیشتر در ارائه رنگ ها فراهم می آورد. با تغییر سطح کاتیونیزاسیون (بالاتر = رنگ سیرتر) و ساخت پارچه ها با استفاده از پنبه کاتیونی و معمولی در یک پارچه، می توان به طرح های منحصر به فردی دست یافت. در ضمن تغییر سطح کاتیونیزاسیون می تواند به خلق جلوه های تونال در پارچه کمک کند؛ زیرا با مخلوط کردن پنبه با نخ غیرکاتیونی، برخی از قسمت های پارچه، رنگینه را کمتر جذب می کنند و به همین دلیل خطوط شفافی در پارچه ایجاد می شود. جلوه های رنگینه نخ را نیز می توان با استفاده از نخ های کاتیونی و غیرکاتیونی به صورت متناوب ایجاد کرد. از پنبه کاتیونی می توان برای ساخت نخ های ۱۰۰% پنبه ای یا ترکیبی استفاده نمود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید