فرآیند خشکشویی در پوشاک

جامه پوش: فرآیند خشک یک عامل مهم در بخش شستشوی پوشاک است. در فرآیند خشک، لباس ها ظاهری امروزی تر و مد روزتر پیدا می کنند. عمدتاً فرآیند خشک یا به صورت دستی و یا به صورت مکانیکی انجام می شود. بخش فرآیند خشک از یک فلوچارت فرآیندی تبعیت می کند.

فلوچارت فرآیند خشک در شستشوی پوشاک

ریش ریش کردن

خراشیدن

لوله کردن لباس

خراب / پاره کردن

اسپری P.P

سه بعدی

 جدول زیر درباره تمامی این فرآیندها را نشان می دهد:

 

شماره فرآیند رویه کاری
۱ ریش ریش کردن نخستین مرحله فرآیند خشک در شستشوی پوشاک است. ریش ریش کردن با استفاده از یک کاغذ سنباده تیز که بر روی غلتک چوبی یا پلاستیکی چسبانده شده انجام می گیرد.
۲ خراشیدن به از بین بردن رنگ از روی سطح لباس جین، خراشیدن گفته می شود. در این مرحله لباس ها با استفاده از ابزارهای مختلف خراشیده می شوند تا جلوه ای کارکرده پیدا کنند.
۳ لوله کردن لباس لباس ها در این مرحله با استفاده از دستگاه swift tag جمع می شوند. آنها 3 تا 4 مرتبه تا زده شده و سپس به همین شکل لوله می گردند. سپس لباس ها شسته و خشک می شوند. پس از اینکه سنجاق هایی که لباس ها با آنها تا شده اند برداشته می شوند، در جای آنها چین هایی دائمی به وجود می آید. در این حالت قسمت میانی چین ها به دلیل کمتر قرار گرفتن در معرض سایش و مواد شیمیایی تیره تر است. با این حال رنگ قسمت های چین خورده، کمرنگ تر به نظر می رسد.
۴ خراب / پاره کردن در این مرحله برای اینکه لباس ها ظاهری وینتیج پیدا کنند؛ انواع روش های تخریبی مانند سنگ زنی، مالش، سوراخ کاری، خراشیدن و سوزن زنی بر روی آنها اعمال می گردد.
۵ اسپری P.P P.P به معنی پرمنگنات پتاسیم است. زمانیکه P.P بر روی برخی قسمت های لباس پاشیده می شود رنگ نیلی لباس را اکسید می کند. این کار را می توان قبل یا بعد از فرآیند شستشو انجام داد. برای اینکه این روش بر روی ظاهر لباس تاثیر بگذارد، در ابتدا باید ماده P.P بر روی لباس پاشیده شده و سپس خنثی گردد.
۶ سه بعدی در این مرحله رزین بر روی قسمت هایی از لباس که ریش ریش شده اند اعمال می گردد تا حالتی دائمی پیدا کنند. برای این کار در ابتدا رزین با استفاده از رنگ پاش (spray gun) به تمامی قسمت های ریش ریش شده لباس پاشیده می گردد؛ سپس لباس تا زده می شود تا قسمت های ریش ریش شده طرح دار گردند. در ادامه لباس را به مدت 30 دقیقه در درون کوره ای با دمای بالا قرار می دهند تا کاملاً خشک گردد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید