صنعت پوشاک با برنامه وزارت صمت راه به جایی خواهد برد

جامه پوش: طی روزهای اخیر، مراسم رونمایی از برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش ذیل وزارت صمت در حالی برگزار شد که از جمله موضوعات مهم مطرح در آن می‌توان به ایجاد بسترهای لازم برای حضور در بازارهای جهانی تا پیش از این مراسم اشاره کرد که در نتیجه از ابعاد فرهنگی، هنری و اقتصادی نیز مساله را حائز اهمیت خواهد ساخت.

حال آنکه صنعتی متقدم همچون پوشاک در کشور ما، طی سال‌های گذشته با مشکلات متعددی از جمله قاچاق، کمبود و یا نبود برخی مواد اولیه مورد نیاز و همچنین کمبود نیروی انسانی متخصص و ماشین‌آلات بروز صنعتی مواجه بوده است.

در مراسم مذکور، علی آقا محمدی نظر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش را گامی روبه جلو برای تسهیل فرآیندها و توسعه همه جانبه در این صنعت راهبردی دانسته و اظهار داشته است با تصویب این سند راهبردی واحدهای صنفی به تدریج با هم افزایی به سمت صنعتی شدن می روند و برای حضور در بازارهای جهانی بیشتر از گذشته آماده خواهند شد.

او همچنین بر نقش و جایگاه بخش خصوصی در تدوین این سند راهبردی برای تعالی صنعت پوشاک و کفش تأکید و بیان کرده است که در حوزه مبارزه با قاچاق پوشاک و نساجی کار را باید به خود صنوف واگذار شود، هیچ برند خارجی مجوز فعالیت در کشور ندارد اما به اسم برند خارجی پوشاک قاچاق وارد کشور و در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود که باید از این کار جلوگیری به عمل آید.

البته در ارتباط با این بخش باید گفت قوانین، قواعد یا هر آنچه که مرتبط با نحوه و چگونگی فعالیت برندهای خارجی در کشور مطرح است با واقعیت ملموس در سطح جامعه فاصله داشته و همچنان در ارتباط با این موضوع، اظهارنظرات گوناگونی را شاهد هستیم.

از سوی دیگر، افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت در مراسم رونمایی از برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش عنوان کرده است که با بسترهای ایجاد شده، تولید انواع محصولات در زنجیره صنعت پوشاک توسعه خوبی داشته و با ایجاد محدودیت‌های وارداتی بستر مناسبی برای حمایت از تولید ملی فراهم شده و بخش عمده‌ای از تولیدات داخلی جایگزین محصولات خارجی شده است. به گفته او، در صورت ابلاغ برنامه عملیاتی، فرآیند جایگزینی محصولات داخلی به جای خارجی با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

البته مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت در جایی دیگر از اظهارنظراتش پیرامون این موضوع، ضمن تبیین اقدامات انجام شده برای توسعه سرمایه گذاری در این صنعت، اشاره‌ای به تدوین پیش نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش کرده و گفته است این برنامه در ۴ محور زیرساختی با همکاری تشکل‌های تخصصی و صاحبنظران در صنعت پوشاک و کفش تدوین شده و فراهم سازی زیر ساخت مناسب جهت تجمیع و احداث واحدهای صنعتی در کشور و ساماندهی زنجیره ارزش، لجستیک و تأمین در حوزه کالا از جمله محورهای چهارگانه این برنامه راهبردی بوده و در این محورها توسعه شهرک‌های تخصصی پوشاک و همچنین تسهیل روند تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و صنفی با اتخاذ تدابیر حمایتی و صیانتی در نظر گرفته شده است.

منبع: هنرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید