تأثیر زلزله ترکیه بر صنعت پوشاک

جامه پوش: گزارش جامع صنعت مد امسال چشم انداز پیش روی دشواری را برای این صنعت نشان می دهد، زیرا شرکت های مد با چالش هایی منحصر به فردی روبرو هستند و پیش بینی های خود را پس از سال ۲۰۲۱ به میزان زیادی اصلاح کردند. تورم و نگرانی های ژئوپلیتیکی بر دستور کار شرکت ها در سال ۲۰۲۳ غالب است که این بر تقاضای مصرف کننده و هزینه های عملیاتی برندها تأثیر منفی می گذارد. مصرف‌کنندگان در حال تعدیل رفتارهای خود هستند، زیرا بسیاری از آنها برای کاهش هزینه‌های خود به اقلام ارزان‌تر یا با تخفیف بیشتر تمایل پیدا می‌کنند، اگرچه بخش لوکس همچنان قوی خواهد ماند و مصرف‌کنندگان مرفه کمتر تحت تأثیر تورم قرار خواهند گرفت.

شرکت‌های مدی که می‌توانند با به‌روزرسانی مدل‌های عملیاتی و تنظیم استراتژی‌های خود برای زنجیره تأمین، با کانال‌های فروش و بازاریابی دیجیتال با پیچیدگی فزاینده سازگار شوند، بهترین موقعیت را برای مقابله با طوفان آینده خواهند داشت. آنها می توانند به ده گرایش مصرف کننده در حال ظهور متمایل شوند:

۱- شکنندگی جهانی

بالاترین تورم در طول چند دهه اخیر، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، بحران‌های اقلیمی، و کاهش اعتماد مصرف‌کننده در پیش‌بینی رکود اقتصادی، اقتصاد جهانی را در وضعیت بی‌ثباتی قرار داده است. برندهای مد نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارند تا از بسیاری از عدم قطعیت ها و خطرات رکودی که در سال ۲۰۲۳ در پیش است، عبور کنند.

۲- واقعیت های منطقه ای

درک مکان سرمایه‌گذاری در سراسر جهان هرگز آسان نبوده است، اما افزایش عدم اطمینان ژئوپلیتیک و بهبود اقتصادی متزلزل مرتبط با همه‌گیری کرونا، از جمله عوامل دیگری است که احتمالاً سال ۲۰۲۳ را چالش‌برانگیزتر خواهد کرد. برندها می‌توانند اولویت‌های رشد منطقه‌ای را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و پیشرفت کنند و استراتژی های خود را طوری تنظیم کنند که بیشتر متناسب با جغرافیایی باشد که در آن فعالیت می کنند.

۳- دو رویکرد متفاوت در مصرف

مصرف کنندگان ممکن است تحت تأثیر تلاطم اقتصادی بالقوه در سال ۲۰۲۳ متفاوت رفتار کنند. بسته به عواملی مانند سطح درآمد، برخی خریدهای اختیاری خود را به تعویق می اندازند یا کاهش می دهند. برخی دیگر به دنبال روش های جایگزین هستند و به همین دلیل تقاضا برای مکانیزم های فروش مجدد، اجاره و محصولات ارزان قیمت افزایش می یابد. مدیران مد باید مدل های کسب و کار خود را برای محافظت از وفاداری مشتری و جلوگیری از کمرنگ شدن برندهای خود تغییر دهند.

۴- مد انعطاف پذیر

در میان تغییر نگرش مصرف‌کننده نسبت به هویت و جنسیت، مد جنسیتی جذاب‌تر شده است. برای بسیاری از برندها و خرده فروشان، محو شدن خطوط بین لباس مردانه و لباس زنانه نیازمند بازنگری در طراحی محصول، بازاریابی، و تجربه خرید در فروشگاه و فضای دیجیتال است.

۵- نگاه متفاوت به لباس های رسمی

از آنجایی که خریداران درباره نحوه لباس پوشیدن خود برای محل کار، عروسی و سایر مناسبت‌ها تجدید نظر می‌کنند، لباس‌های رسمی تعاریف جدیدی پیدا خواهند کرد. در حالی که دفاتر و رویدادها احتمالاً غیررسمی‌تر می‌شوند، احتمالا مناسبت‌های خاص تحت سلطه لباس‌های رسمی قرار می گیرند که مصرف‌کنندگان آن‌ها را اجاره می‌کنند یا اینکه می‌خرند تا وقتی لباسی برای این مناسبت ها می پوشند، وجه قابل قبولی از خودشان بروز دهند.

۶- بازنگری در ارتباط مستقیم با مصرف کننده

اگرچه برندها در بخش‌ها و دسته‌های قیمتی مختلف در کانال‌های فروش آنلاین مستقیم با مصرف‌کننده در ارتباط هستند، اما افزایش هزینه‌های بازاریابی دیجیتال و کمتر شدن بازدهی تجارت الکترونیک، دوام این مدل برای فروش را زیر سوال برده است. برای رشد، برندها احتمالاً باید کانال های فروش خود از جمله بازارهای عمده فروشی و خرده فروشی را با مدل های ارتباط مستقیم با مصرف کننده، ترکیب کنند.

۷- چالش گرایش مصرف کنندگان به پایداری

همانطور که صنعت مد همچنان با اثرات مخرب زیست محیطی و اجتماعی خود دست و پنجه نرم می کند، مصرف کنندگان، تنظیم کننده ها و سایر ذینفعان ممکن است به طور فزاینده ای نحوه ارتباط برندها در مورد اعتبار پایداریشان را مورد بررسی قرار دهند. اگر قرار است برندها از دستورالعمل های سبز بودن اجتناب کنند، باید نشان دهند که در عین رعایت الزامات قانونی در حال ظهور، در حال ایجاد تغییرات معنادار و قابل اطمینانی در این حوزه هستند.

۸- ساخت سپری برای آینده

اختلالات مداوم در زنجیره تامین، کاتالیزوری برای پیکربندی مجدد تولید جهانی است. تولیدکنندگان نساجی می‌توانند مدل‌های زنجیره تامین جدیدی را بر اساس یکپارچه‌سازی عمودی، نزدیک‌ شدن به مراکز لجستیک، و روش تولید دسته‌ای ایجاد کنند که با دیجیتالی‌سازی پیشرفته فرایندها امکان‌پذیر است.

۹- بازنگری در روش های بازاریابی دیجیتال

قوانین امنیت بر داده ها فصل جدیدی را برای بازاریابی دیجیتال ایجاد می کند زیرا هدف گذاری مشتری موثرتر و پرهزینه تر می شود. برندها باید از کمپین‌های خلاقانه و کانال‌های جدید، مانند شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی و متاورس، برای دستیابی به بهره وری بیشتر در هزینه‌های بازاریابی و جمع‌آوری داده‌های با ارزش مشتریان استفاده کنند که برای تعمیق روابط با مشتری به کار می رود.

۱۰- تغییرات اساسی در سازمان

اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی‌ها در سال ۲۰۲۳ تا حدی به همسویی یک شرکت حول عملکردهای کلیدی آن بستگی دارد. مدیران صنعت مد با توجه به چشم انداز جدیدی که برای سازمان خود در آینده دارند، باید بر جذب و حفظ استعدادهای برتر، ارتقای تیم های کاری و همچنین ایجاد نقش های حیاتی کارمندان برای اجرای اولویت هایی مانند پایداری و رشد دیجیتالی تمرکز کنند.

نگاهی به آینده

با توجه به خطرات و عدم قطعیت های جهانی در سال آینده، رهبران صنعت مد باید توجه ویژه ای به مسائل کلان اقتصادی و سیاسی در مناطقی که محصولات خود را در آن تولید و به فروش می رسانند داشته باشند. آنها باید استراتژی‌های کاهش ریسک را توسعه دهند که می‌تواند به سرعت بر اساس تحول در چالش های موجود، سیاست‌های مالی و مقررات دولتی اجرا شوند. علاوه بر این، آنها باید به طور انتقادی در مورد محل فعالیت خود فکر کنند و در هنگام ارزیابی بازارهای خارجی جدید و یا موجود، به فراتر از پتانسیل رشد خود نگاه کنند. برندها دیگر نمی توانند بر روی بی طرفی کامل سیاسی خود برنامه ریزی کنند زیرا مشتریان جهانی آنها به هم متصل شدند و روابط یکدست تری نسبت به گذشته دارند.

در سال ۲۰۲۳، مصرف کنندگان غیرقابل پیش بینی و بی ثبات خواهند بود. برندها باید به دقت عواملی را که بر رفتار خرید تأثیر می‌گذارند در نظر بگیرند و به آن پاسخ دهند. حتی با کاهش هزینه‌های بسیاری از مشتریان، برندها این فرصت را دارند که مشتریان را از طریق کانال‌های فروش اجاره‌ای و خرده‌فروشی‌های ارزان‌قیمت حفظ کنند. اما این استراتژی ها به اجرای دقیق نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که از حاشیه ها و کاهش شهرت برند تا حد زیادی مصون خواهند بود. در عین حال، برندها باید رویکردهای تجاری و طراحی خود را به روز کنند تا ایده‌های در حال تغییر پیرامون مسائل اجتماعی در مد را در لباس های خود منعکس کنند. لباس‌های اداری روزانه غیررسمی‌تر می‌شوند و لباس‌های مخصوص مناسبت‌ها جسورتر و رسمی تر طراحی می‌شوند.

علیرغم بادهای مخالف اقتصادی پیش رو، رهبران مد در موقعیت منحصر به فردی برای ارزیابی مجدد روش های تولید، توزیع و بازاریابی مجموعه های خود توسط برندهایشان قرار دارند. زنجیره‌های تامین به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ مختل می‌شوند و نیاز به سرمایه‌گذاری در سیستم‌های تولید سریع‌تر و از نظر جغرافیایی نزدیک‌تر را افزایش می‌دهد. در حالی که کانال‌های دیجیتال با ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده همچنان اولویت اصلی هستند، رهبران صنعت مد باید کانال‌های فروش خود را متنوع کنند تا کارایی و ارتباط با بازار را حفظ کنند. و در نهایت، برندها باید خلاقیت بیشتری در بازاریابی داشته باشند تا از طریق محتوای متمایز و جسورانه ای که در محیط دیجیتال شلوغی که هدف‌گذاری داده ها در آن دیگر موثر نیست، مشتریان را جذب کنند و برای اجرای این تغییرات و پاسخ بهتر به مقررات آتی در حوزه بازاریابی پایدار، آماده باشند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید